Om Ekomuseum nedre Ätradalen

Är en plats som kan upplevas som ett museum, men är samtidigt en vacker dalgång i Hallands inland. Flera intryck så som mat sensationer, konst, naturupplevelser och historia om dåtidens och nutidens människor finns här. Ekomuseet är en plats där traditioner har stannat kvar, exakt där de började då mormors mor bodde i huset. I kvarnens väggar och hos dagens entreprenörer berättas historien vidare.

Ekomuseums historia

Det första Ekomuseum bildades i Frankrike i början av 1970-talet. Idag finns de över hela världen, i Kina, Italien, Mexiko, i Sverige har vi fem stycken. Ekomuseum Nedre Ätradalen ligger i Falkenbergs och Svenljungas kommun. Det bildades 1997. Vad som är signalementet för ett ekomuseum är bland annat att en lokal plats kultur, natur och människors historia visas upp på samma plats och i samma miljö, de alltid varit i. Det är platsens befolkning som visar upp sin egen historia. Här har inga byggnader eller föremål flyttats till ett område där det är betalt inträde.

Drivs av bygdens folk

Vi är en intresseförening som värnar vår historia och hantverkstraditioner. Det handlar om att bevara och föra vidare kulturarvet så att även nästkommande generationer får ta del av det. Vår förening drivs av bygdens folk och därigenom bevarar vi mycket historia och kunskap som annars får förlorad.
Vill du hjälpa till och stödja vårt arbete så att föreningen kan leva vidare så är du hjärtligt välkommen att bli stödmedlem för endast 100 kr.
Swisha till 123 629 79 23 och skriv stödmedlem. Du kan också betala in via bankgiro 5745-6956.

Vill du veta mer om oss?

Tag då kontakt med ordf. Inger Karlsson: 076-555 72 74